آخرین اخبار
مخالفت آیت الله مسعودی خمینی با قانون عفاف و حجاب؛

باید با زبان لین و مرام انسانی با زنان صحبت کرد

آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قانون عفاف و حجاب گفت: با زور و تفنگ نمی توان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسنند با آنان سخن گفت.
اشتراک گذاری
21 آذر 1403
منبع : پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ
کد مطلب : 1076

آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  درباره قانون عفاف و حجاب می‌گوید: «من می‌گویم همین خانمی که سر تا پا باز می‌پوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق می‌پذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می‌کند.»

نکات مهم سخنان آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه می خوانید؛

  • در رابطه با قانون عفاف و حجاب دو مسئله وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آیا واقعا حجاب از منظر اسلام، قرآن و احکام قرآنی واقعیت دارد و به ما دستور دادند که به خانم‌ها و زنان بگوییم لباس و سرشان را بپوشانند یا خیر. این یک بحثی است که در قرآن به صراحت آمده و می فرماید که زنانِ ما مسلمانان از نظر ظاهری جوری نباشند که مردان، مسائلی در پس ذهنشان ایجاد شود.
  • این که قرآن و پیامبر(ص) ما فرمودند که حجاب را رعایت کنید قطعی است. حالا اینکه صورتشان باز باشد، دستشان، سرشان و سینه‌اشان باز باشد، مسائل فرعی است اما وقتی یک زن بیرون می آید و در بین مردم و نامحرمان قرار می‌گیرد، باید جوری باشد که سر باز نباشد و … مسائلی است که کلا باید از بین برود. اصل اسلام این است.
  • اما اینکه رفتار و گفتار ما چطور باشد، یک مسئله دیگر است. با زور و تفنگ نمی توان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می‌پسندند با آنان سخن گفت. یکبار هم گفتم، بنشین و بفرما و بتمرگ هر سه یک معنا را دارند اما اسلام با کدام موافقت دارد؟ با بتمرگ و بنشین یا با بفرما؟ اسلام با بفرمایید مناسبت دارد و باید با دلیل، برهان و زبان خوب با مردم صحبت شود. با درشتی سخن گفتن و توهین کردن و زندانی کردن زنان منافات دارد.
  • من می‌گویم همین خانمی که سر تا پا باز می‌پوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق می‌پذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می‌کند. می‌گوییم شما این روسری را که دارید تا نزدیک پیشانی بیاورید. اینجوری اگر با آنان صحبت کنیم، ۹۰درصد خانم ها نیز آن را می پذیرند، عمل می‌کنند و به دیگران هم می‌گویند.
  • اجرای قانون دو قسمت است؛ یک وقت اجرای قانون به این شکل است که افراد را بگیریم، زندانی و حبس کنیم و شلاق بزنیم، من با آن موافق نیستم. زنان هم نباید جوری باشد که به این جا برسند، باید به تمام معنا به زبان لین، فهم و درک استدلال حرف بزند.
  • اگر یک زنی با سر برهنه، پاهای لخت بیرون بیاید، جوانان عزبی که از آن مسیر عبور می‌کنند، چطور فکر می‌کنند و چه بر سر آنان می‌آید؟ چقدر حاضر هستند که خودشان را به آب و آتش بزنند تا خواسته شان را انجام بدهند؟ باید خانم‌های محترم این مسائل را رعایت کنند. این پسران و جوانان عزب هم یک کاری کنیم که ناراحت نشوند و آنان هم دل دارند. اگر با خانم‌ها با زبان لین سخن بگوییم، مقداری از آنان می‌پذیرند و دیگر شلاق و زندان معنا ندارد و درست نیست. باید با آنان از قرآن و فتوا سخن گفت.
  • من از قبل هم گفته‌ام، انتخاباتی که ما در کشور داشته و داریم، فشل است. به جای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوش فکر، خوش زبان، و خوش سابقه باشند، یک عده را داریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمی‌خورند.
  • این افراد به دنبال سنگ اندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم. متاسفانه در این جریان اخیر هم یک عده آمدند و مسئله را دست گرفتند. با انسانی که برای بیان حرف‌های خود فحش می دهد، تخریب می‌کند سخت مخالف هستم و باید آنان را بیرون کرد. دولت و مردم باید با آنان مخالفت کنند.

نوشته‌های مشابه

رابطه پروسه دولت‌سازی با وفاق ملی
یادداشتی به قلم علیرضا انصاری پیری

رابطه پروسه دولت‌سازی با وفاق ملی

برپاکنندگان دعواهای حیدری و نعمتی خیرخواه مردم نیستند
بیانیه رییس ستاد مرکزی دکتر پزشکیان در تالش پیرامون حواشی اخیر:

برپاکنندگان دعواهای حیدری و نعمتی خیرخواه مردم نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *